Vi hjälper dig att spara pengar. Vår målsättning är att ge dig så många smarta och enkla tips som möjligt för att underlätta för dig i din ekonomiska vardag.

E-post: [email protected]

Då kommer Amazon till Sverige


Under flera års tid har Amazons etablering i Sverige varit ett hett samtalsämne – och nu ryktas om en etablering redan i juli.

Det var i början av 2017 som rykten om den amerikanska e-handelsjättens etablering i Sverige tog fart på riktigt. Amazon hintade om att de skulle komma till Sverige och många trodde att det handlade om starten för en svensk e-handel. Det visade sig dock att det rörde sig om öppnandet av tre datacenter under dotterbolaget AWS flagg. Men att Amazon är på väg med sin övriga verksamhet till Sverige råder det enligt Jonas Arnberg på HUI Research ingen tvekan om.

– Frågan är inte om Amazon ska etablera sig i Sverige, det är endast en fråga om när. Sedan kan man också fundera på hur de kommer att etablera sig, jag tror att det första som sker är att man startar en svensk hemsida, säger han.

När tror du att det sker?

– Det börjar absolut närma sig, de har bland annat redan anställt ett nordiskt team. Jag tror att de kommer att etablera en svensk sida under 2020, de senaste ryktena säger att det är 1 juli som gäller för etablering, säger Jonas Arnberg.

Han berättar att Amazon redan i dag säljer för en miljard kronor till svenska köpare, men att en svensk sida så klart skulle öka försäljningen rejält.

Hur påverkar Amazons etablering svensk e-handel?

– Amazon är ett enormt stort företag, varje år satsar de 200 miljarder på forskning – att jämföra med svenska statens tio miljarder. De har helt enkelt muskler att göra stor inverkan. Det är en vass aktör som man ska ha respekt för, säger Jonas Arnberg.

Han menar dock att Amazon kommer till en svensk marknad som är digitalt mogen, många e-handlare har haft tid att förbereda sig för etableringen och anpassat sin verksamhet därefter.

– Vi har redan prispressaraktörer i ett stort antal segment, vilket möjligen kan tala för att Amazons inverkan skulle kunna bli mindre, förklarar han.

En stor fördel som Amazon tar med sig är erbjudandet av plattformskonsumtion – alltså att du kan hitta allt på samma ställe. Något sådant alternativ finns det enligt Jonas Arnberg inte riktigt i Sverige i dagsläget.

Hur kan Amazons etablering inverka på den fysiska handeln?

– En aktör som Amazon kan absolut göra det tuffare för den fysiska handeln, eftersom det driver på den digitala handeln ytterligare. Däremot påverkas inte alla branscher – mat och mode är exempel på områden där Amazon inte är starka, säger Jonas Arnberg.

Trots att Amazon erbjuder allt från premium till budget, så är det framför allt budget som är deras vassaste gren. Jonas Arnberg tror att de kommer att ta stora andelar när det gäller just den typen av köp.

– När e-handeln sedan är på plats är nästa steg att Amazon tar hit sina andra tjänster, exempelvis använder sina egna logistiklösningar och lanserar sina primetjänster, säger han.

Innan de har sin egen logistik på plats menar Jonas Arnberg att Amazon kommer att nyttja de svenska aktörerna – vilket också rimligtvis borde göra att de kan leverera till hela landet. När de egna logistiktjänsterna är på plats kommer fokus förmodligen riktas mer mot storstäderna.

Hur påverkas Amazons etablering av Corona?

– Jag tror att Corona-situationen skulle kunna tajma väl med en vidare etablering för Amazon. Den ena anledningen till det är att e-handel överlag gynnas i dessa tider, färre människor kan och väljer att besöka fysiska butiker. Den andra anledningen är att vi går in i en svagare konjunktur vilket gör att människor ännu mer jämför priser och lägger stor vikt vid budget – och där är Amazon bäst, säger Jonas Arnberg.


Redaktionen
Pengar.se






Vårt nyhetsbrev

  • Smarta tjänster
  • Enkla spara-tips
  • Avsluta när du vill

Genom att gå med, godkänner du även våra villkor.

Villkor för Pengar.se's nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev skickas ut en gång i veckan. Din epostadress lagras hos en tredjepart (Mailchimp) som är det system vi använder för att hantera prenumerationslistan och nyhetsbrevsutskicken. Du kan när som helst välja att avsluta prenumerationen och radera dina uppgifter hos oss. Vi lämnar inte ut din epostadress till någon annan part. Däremot kan vi i nyhetsbrevet inkludera sponsrade länkar och reklam till samarbetspartners.

Nyhetsnotiser

Danskarna älskar rabattkoder

Maxa semesterdagarna – så gör du 2020

Mäklarprovision – Hur tar mäklaren betalt?

Matsmart minskar matsvinnet

Skärpt amorteringskrav 1 mars - så påverkas du

Betalappar vanligare än kontanter - men kort fortfarande kung

7 tips inför Mellandagsrean - så hittar du guldkornen

Gamla ljusslingor - så mycket kostar de dig

En vecka till Black Friday - så fyndar du

Sista chansen att sätta in gamla mynt