Vi hjälper dig att spara pengar. Vår målsättning är att ge dig så många smarta och enkla tips som möjligt för att underlätta för dig i din ekonomiska vardag.

E-post: [email protected]

Skärmdump Nelly.com

Konsumentrapporten 2015

Den här sidan uppdaterades för en längre tid sedan. Tänk därför på att informationen kan (men behöver inte) vara inaktuell.

Konsumentverket har publicerat Konsumentrapporten 2015, där temat är gränsöverskridande handel.

Svenskarna nätshoppar allt mer, dock är många rädda för bedrägerier. Det framkommer av Konsumentverkets Konsumentrapport 2015.

Utländska webbsidor mynnar i rädsla

Av rapporten framkommer det att svenskarna handlar allt mer online. Samtidigt är svenska konsumenter aningen tveksamma inför att köpa tjänster och varor från webbsidor med utländskt säte. Endast en av tre konsumenter har shoppat från en webbsida som ej är svensk.

Tveksamheterna grundar sig bland annat i rädsla för bedrägeri, vilket gör att svenska konsumenter främst håller sig till svenska sidor. Dock menar Konsumentverket att bedrägerier ej är så pass utbrett som svenskarna antar. Men det är samtidigt ett problem som förekommer på både utländska och svenska webbsidor.

Konsumenter tenderar även att spendera mycket pengar på varor och tjänster vid utlandsresor. Men då en majoritet av köpen utomlands ofta är för mindre summor, är svenskarna inte speciellt benägna att uttrycka sitt missnöje hos försäljaren om något skulle gå fel.

Problemmarknader förblir desamma

Under de tre åren som Konsumentverket sammanställt sin rapport, har tio marknader förblivit i botten när det gäller var konsumenten upplever mest problem. Årets rapport visar att telekommunikationstjänster, försäkringar, bank- och finanstjänster samt juridiska tjänster bedöms som sämst bland svenska konsumenter.

Gemensamt för de olika problemmarknaderna är att konsumenten anser det vara svårt att förstå informationen som ges. Det är komplicerat, svårförståeligt samt tråkigt. Ytterligare ett problem är att det finns svårigheter att utskilja information från marknadsföring.

Telekommunikationsbranschen har drabbats hårt av att ett ett flertal mindre uppriktiga företag vållat en hel del klagomål från kunder. Det har resulterat i att många tappat förtroendet för försäljare inom branschen.


https://www.pengar.se/nyheter/konsumentrapporten-2015






Vårt nyhetsbrev

  • Smarta tjänster
  • Enkla spara-tips
  • Avsluta när du vill

Genom att gå med, godkänner du även våra villkor.

Villkor för Pengar.se's nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev skickas ut en gång i veckan. Din epostadress lagras hos en tredjepart (Mailchimp) som är det system vi använder för att hantera prenumerationslistan och nyhetsbrevsutskicken. Du kan när som helst välja att avsluta prenumerationen och radera dina uppgifter hos oss. Vi lämnar inte ut din epostadress till någon annan part. Däremot kan vi i nyhetsbrevet inkludera sponsrade länkar och reklam till samarbetspartners.

Nyhetsnotiser

Danskarna älskar rabattkoder

Maxa semesterdagarna – så gör du 2020

Mäklarprovision – Hur tar mäklaren betalt?

Matsmart minskar matsvinnet

Skärpt amorteringskrav 1 mars - så påverkas du

Betalappar vanligare än kontanter - men kort fortfarande kung

7 tips inför Mellandagsrean - så hittar du guldkornen

Gamla ljusslingor - så mycket kostar de dig

En vecka till Black Friday - så fyndar du

Sista chansen att sätta in gamla mynt