Vi hjälper dig att spara pengar. Vår målsättning är att ge dig så många smarta och enkla tips som möjligt för att underlätta för dig i din ekonomiska vardag.

E-post: [email protected]

Minskade intäkter - helt enligt plan

Den här sidan uppdaterades för en längre tid sedan. Tänk därför på att informationen kan (men behöver inte) vara inaktuell.

Svenska Spels intäkter för 2014 blev som följd av ett nytt program lägre än för föregående år.

Under fjolåret minskade Svenska Spels intäkter markant i en jämförelse med föregående år. Det skriver spelbolaget i ett pressmeddelande.

Svenska Spel noterar ett resultat om 4 763 miljoner kronor för 2014. Det är en minskning med 9,6 procent, eller 505 miljoner kronor, jämfört med föregående år. Något som var väntat enligt bolagets ägare. Anledningen ska vara ett helt nytt program med fokus på spelansvar. 

- Jag är stolt över att vi under 2014 lagt grunden för ett ökat spelansvar. Vårt nya spelansvarsprogram innebär framförallt obligatorisk registrering och slopandet av bonus och rabatter. Dessa åtgärder har resulterat i minskade intäkter och är helt enligt plan, säger Svenska Spels VD Lennart Käll i ett pressmeddelande. 

Det nya spelansvarsprogrammet innebär bland annat införandet av obligatorisk registrering av spel med mål att både stärka konsumentskydd och minska antalet bedrägerier. Samtidigt har bolaget även startat ett samarbete med Lunds Universitet med fokus på beroendemedicin för spelberoende.

Under fjolåret uppgick nettointäkterna till 8 941 miljoner kronor, vilket är en minskning med 8,1 procent i en jämförelse med 2013. Även rörelseresultatet och periodens resultat för koncernen minskade under året, och det med 9,6 procent vardera. Rörelsemarginalen nådde 22,2 procent, vilket är 0,4 procent lägre än under föregående år.


https://www.pengar.se/nyheter/minskade-intakter






Vårt nyhetsbrev

  • Smarta tjänster
  • Enkla spara-tips
  • Avsluta när du vill

Genom att gå med, godkänner du även våra villkor.

Villkor för Pengar.se's nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev skickas ut en gång i veckan. Din epostadress lagras hos en tredjepart (Mailchimp) som är det system vi använder för att hantera prenumerationslistan och nyhetsbrevsutskicken. Du kan när som helst välja att avsluta prenumerationen och radera dina uppgifter hos oss. Vi lämnar inte ut din epostadress till någon annan part. Däremot kan vi i nyhetsbrevet inkludera sponsrade länkar och reklam till samarbetspartners.

Nyhetsnotiser

Danskarna älskar rabattkoder

Maxa semesterdagarna – så gör du 2020

Mäklarprovision – Hur tar mäklaren betalt?

Matsmart minskar matsvinnet

Skärpt amorteringskrav 1 mars - så påverkas du

Betalappar vanligare än kontanter - men kort fortfarande kung

7 tips inför Mellandagsrean - så hittar du guldkornen

Gamla ljusslingor - så mycket kostar de dig

En vecka till Black Friday - så fyndar du

Sista chansen att sätta in gamla mynt