Vi hjälper dig att spara pengar. Vår målsättning är att ge dig så många smarta och enkla tips som möjligt för att underlätta för dig i din ekonomiska vardag.

E-post: [email protected]

Inte längre möjligt med muntligt avtal vid telefonförsäljning

Den här sidan uppdaterades för en längre tid sedan. Tänk därför på att informationen kan (men behöver inte) vara inaktuell.

Nu är det inte längre möjligt med muntliga avtal vid telefonförsäljning av förvaltningstjänster som ämnar premiepension.

Från och med idag, 1 juli 2014, försvinner möjligheten att ingå muntligt avtal vid telefonförsäljning av förvaltnings- och rådgivningstjänster som ämnar premiepension. Det nya kravet är ett skriftligt avtal.

Pensionsmyndigheten redogör i sin nyligen publicerade rapport "Förvaltningstjänster inom premiepensionen", förvaltningsföretagens aktiviteter inom premiepensionen. Rapporten grundar sig i de åtskilliga klagomål som myndigheten tog emot angående förvaltningstjänster under fjolåret.

I rapporten framkommer det att förvaltningsföretagen förvaltar 70 miljarder kronor åt runt 700 000 premiepensionssparare, vilket representerar 11 procent av alla sparande i premiepensionssystemet. Flera av dessa förvaltningsföretag tar ut en årlig avgift utöver de kontinuerliga fondavgifterna. Dyrast är företaget Prognosia som låter sina kunder betala drygt 1 500 kronor för ett år av förvaltning (baserat på den genomsnittliga spararens totalbelopp under årsskiftet). En summa som är cirka 1 300 procent större än de 110 kronor en sparare i förvalsfonden AP7 Såfa får betala i årlig avgift. Om förvaltningsföretagens kunder istället placerat sina 70 miljarder i genomsnittsfonden eller i AP7 Såfa kunde 500 miljoner respektive 600 miljoner mer kronor ha sparats.

Totalt kan en genomsnittlig pensionssparare förlora 31 procent av sin pension genom att få sina pengar placerade i förvaltningsföretagsfonden Life Emerging Market Bond (Keynes & Partners), som är den dyraste, om man jämför med sparande i AP7 Såfa. 

Pensionsmyndigheten verkar nu för att reducera eller helt och hållet stoppa de enorma avgifterna som förvaltningsföretagen tar ut. Den nya regeln som träder i kraft idag och förbjuder muntliga avtal via telefonförsäljning är ett steg närmare målet. Det kommer från och med nu krävas ett skriftligt bevis för att fastställa ett avtal. Finns inget skriftligt avtal är kunden ej skyldig att betala för tjänsten. Tidigare avtal gäller fortfarande enligt gamla regler. 


https://www.pengar.se/nyheter/muntligt-avtal-ej-mojligt






Vårt nyhetsbrev

  • Smarta tjänster
  • Enkla spara-tips
  • Avsluta när du vill

Genom att gå med, godkänner du även våra villkor.

Villkor för Pengar.se's nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev skickas ut en gång i veckan. Din epostadress lagras hos en tredjepart (Mailchimp) som är det system vi använder för att hantera prenumerationslistan och nyhetsbrevsutskicken. Du kan när som helst välja att avsluta prenumerationen och radera dina uppgifter hos oss. Vi lämnar inte ut din epostadress till någon annan part. Däremot kan vi i nyhetsbrevet inkludera sponsrade länkar och reklam till samarbetspartners.

Nyhetsnotiser

Danskarna älskar rabattkoder

Maxa semesterdagarna – så gör du 2020

Mäklarprovision – Hur tar mäklaren betalt?

Matsmart minskar matsvinnet

Skärpt amorteringskrav 1 mars - så påverkas du

Betalappar vanligare än kontanter - men kort fortfarande kung

7 tips inför Mellandagsrean - så hittar du guldkornen

Gamla ljusslingor - så mycket kostar de dig

En vecka till Black Friday - så fyndar du

Sista chansen att sätta in gamla mynt